אחד מבין המזונות השכיחים והפופולאריים ביותר הוא הלחם. מרכיביו כוללים בדרך כלל קמח, מים, שמרים עבור ההתפחה, מעט שמן ותבלינים. קיימים כמה סוגי לחם בעוד שחלקם מוכרים יותר כמו לחם הדגנים או לחם מחיטה מלאה, ואילו חלק מוכרים פחות כמו לחם פומפרניקל.

בין סוגי הלחמים השונים, מצויים כמה מהם המתאימים לתזונתם של חולי הסוכרת. דבר זה נמדד באמצעות מדד הנקרא "אינדקס גליקמי", שכן הוא מהווה אמת מידה היררכית למזון בהתאם לרמת ההשפעה שלו על עליית הסוכר בדם. לחמים הנחשבים בעלי אינדקס גליקמי גבוה, מעלים את רמת הסוכר בדם בצורה מהותית ואילו לחמים בעלי אינדקס גליקמי נמוך מאפשרים את עליית הסוכר בדם באופן מתון. לחמים מסוגים שונים הם בין המזונות הנפוצים במסיבות, אירוח ביתי ואירועים, זאת משום שהם יכולים להתאים לרוב האורחים באירוע. מוטב לשלב באירועים מגשי אירוח הכוללים חמישה סוגי לחמים בשילוב מטבלים וממרחים ייחודיים. אז איזה סוגי לחם קיימים אתם שואלים? ובכן, יש לנו תשובה עבורכם!

לחם דגנים

לחמים אמנם מיוצרים מדגנים, אך כאשר מדברים על לחם דגנים, מתכוונים ללחם שטרם אפייתו, נוספו לו דגנים שאינם טחונים. הדגנים הללו מהווים מקור נהדר לאנרגיה בגוף, ותרומתם יעילה עבור תפקוד הגוף הן ברמה הפיזית והן ברמה הקוגניטיבית. ניתן למצוא לחמים מדגנים מלאים או מתערובות דגנים שונות כמו שעורה, שיפון, שיבולת שועל ועוד. קיימות תוספות שכיחות בלחם מסוג זה כמו גרעיני חמנייה וזרעי פשתן.

לחם מחיטה מלאה

לחם מחיטה מלאה עשיר בסיבים תזונתיים וויטמינים, שכן לחם זה נאפה מקמח ייחודי שנטחן מגרגר החיטה כולו ומכיל את נבט החיטה והסובין, לעומת הקמח המשמש ללחם לבן המכיל את העמילן של גרעין החיטה. בנבט החיטה והסובין מצויים המינרלים, הסיבים התזונתיים והוויטמינים שמיטיבים עם גופנו ומספקים לו אנרגיה.

לחם שיפון

השיפון נמנה בין מגוון סוגי הדגנים הקיימים בעולם, כמו גם נחשב לאחד הגידולים החקלאיים הנפוצים ביותר. מדובר בדגן שמזכיר בצורתו החיצונית את החיטה, ובאמצעותו ניתן להכין שפע של דברי מזון, ביניהם לחם השיפון. במקומות שונים תוכלו למצוא לחם שיפון מלא, שכן לחם זה עשוי מטחינת כל מרכיביו של גרעין הדגן, המכיל ויטמינים, מגנזיום, נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים ועוד. יתרה מזאת, הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך ביחס ליתר הלחמים כך, רמות הסוכר בדם אינן מתרוממות בצורה מהותית לאחר אכילתו.

לחם מחיטה טרום נבוטה

לחם העשוי מחיטה טרום נבוטה נתפס כלחם המעניק יתרונות תזונתיים, משום שחיטה טרום נבוטה מחזקת את הרכיבים החיוניים המצויים בה, כדוגמת סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ויטמינים מקבוצת ויטמיני B ועוד. לחם זה למעשה עשוי מגרעיני חיטה הנמצאים בתחילת תהליך ההנבטה, כך שהם נגרסים כשטרם נבטו לחלוטין.

לחם מחמצת שאור

לחם מסוג זה שונה מיתר הלחמים בשל אופן התפחתו, כמו כן, הוא נחשב לקל לעיכול ובריא יותר, כשאחת הסיבות לכך היא שאינו מעלה את רמות האינסולין בדם לאחר אכילתו. התפחה של לחמים נעשית באמצעות שמרים שמתווספים לבצק ואילו לחם המחמצת תופח באמצעות לא יותר מאשר קמח ומים. התפחה זו אמנם לוקחת זמן רב יותר מאשר ההתפחה שנעשית באמצעות שמרים, אך היא מקנה ללחם יתרונות תזונתיים מהותיים ביניהם, העצמת פעילותם של נוגדי החמצון והמינרלים המצויים ברכיבי הלחם.

לחם פומפרניקל

לחם זה מבוסס על לחם מחמצת שאור, עשוי משילוב של שיפון טחון וקמח שיפון והוא נחשב לאחד הלחמים המשביעים ביותר. צבעו של לחם הפומפרניקל כהה, מרקמו דחוס יותר מיתר סוגי הלחם וזמן האפייה שלו ארוך מהרגיל.

לחם כומין

הכוסמין עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים ואף מכיל מעט גלוטן ביחס ליתר הלחמים. מעבר ליתרונות הללו, הוא מתאים למי שמעוניין לשמור על רמות סוכר מאוזנות בגוף משום שהוא נחשב כבעל אינדקס גליקמי נמוך, כמו כן, יש המייחסים לו סגולות רפואיות שונות והוא נחשב לכזה שאינו מכביד על מערכת העיכול.

יחסי הציבור של הלחם בכל הקשור לתזונה נכונה אינם חיוביים, אך דבר זה אינו מדויק בשל העובדה שקיימים סוגי לחמים המעניקים לגוף יתרונות תזונתיים רבים. לחמים כמו לחם הכוסמין, לחם מחמצת שאור ונוספים, יקנו לכם ערכים תזונתיים ייחודיים שיספקו לגופכם אנרגיה ויסייעו בספיגת הוויטמינים. מומלץ לשלב מטבלים ייחודיים וירקות טריים לצד הלחמים וליהנות מאוכל משובח, טעים ובריא.